ACTRIS – Infrastruktura do badania aerozoli, chmur oraz gazów śladowych – nowa umowa w POIR

Aktualności

15 kwietnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację projektu pn.ACTRIS – Infrastruktura do badania aerozoli, chmur oraz gazów śladowych”.

Zakres projektu obejmuje doposażenie europejskiej infrastruktury badawczej aerozoli, chmur i gazów śladowych ACTRIS w aparaturę niezbędną do dostarczania wysokiej jakości danych o tzw. krótkożyciowych składnikach atmosfery. Planowane jest poszerzenie posiadanej infrastruktury badawczej i rozbudowanie centrów badawczych.

Realizacja projektu polega na zakupie aparatury umożliwiającej przeprowadzenie badań w następujących obszarach badawczych:

  • Badania aerozoli technikami teledetekcyjnymi
  • Badania aerozoli technikami in-situ i badania laboratoryjne
  • Badania chmur technikami teledetekcyjnymi
  • Badania mobilne aerozoli atmosferycznych
  • Modelowanie procesów atmosferycznych
  • Badania w ramach integracji infrastruktury ACTRIS i infrastruktury ICOS
  • Badania wielodziedzinowe jako potencjał współpracy B+R

Co przyczyni się do realizacji m.in. poniższych celów badawczych:

  • ocena zmienności właściwości fizykochemicznych aerozoli w warstwie granicznej,
  • opracowanie nowego modelu rekonstrukcji masy dobowych próbek submikronowej frakcji aerozolu atmosferycznego z uwzględnieniem wody zawartej w aerozolu, oraz specjacji węgla,
  • badanie różnic pokrycia chmurowego w skali długoterminowej przy pomocy identycznych radarów chmurowych na stacjach o zróżnicowanym środowisku,
  • poprawa efektywności OZE poprzez wykorzystanie wysokiej jakości danych dotyczących dopływu promieniowania słonecznego w różnych lokalizacjach,
  • optymalizacja ustawień modelu meteorologicznego poprzez asymilację nowych źródeł danych meteorologicznych oraz atmosferycznych.

Grupą docelową projektu są naukowcy, decydenci, sektor prywatny, organizacje finansujące oraz sektor edukacji. ACTRIS w połączeniu z rozwojem technik modelowania może mieć istotne przełożenie na sektor gospodarczy, wspierając obszary związane z zarządzaniem ryzykiem, zarządzaniem środowiskowym, prognozowaniem działań (analizy ex-ante). Ponadto może wspierać wdrażanie polityki ekologicznej i energetycznej na szczeblu unijnym oraz krajowym.

Projekt będzie realizowany w latach 2021 – 2023 przez konsorcjum składające się z siedmiu instytucji naukowych, którego Liderem jest Uniwersytet Wrocławski.

Koszt całkowity projektu: 17 103 485,27 zł

Koszty kwalifikowalne: 14 620 112,18 zł

Dofinansowanie: 11 616 598,24 zł

Fot. Gettyimages