Projekt badawczy dotyczący analizy porównawczej systemów finansowania nauki na świecie zainicjowaliśmy w 2015 roku. Efektem projektu jest monografia pt.:Systemy publicznego finansowania nauki w ujęciu międzynarodowym. W publikacji zawarliśmy wyniki przeprowadzonych analiz typu desk-research dotyczących dystrybucji funduszy na naukę w takich krajach jak: Austria, Dania, Finlandia, Holandia, Izrael, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Norwegia, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Polska. Zdiagnozowaliśmy wyzwania, jakie towarzyszą…
Aktualności
Wydarzenia i ciekawostki z życia instytutu
GENDERACTION w Europejskiej Przestrzeni Badawczej
„GENDERACTION. Gender equality in the ERA Community to Innovate policy implementation. Coordination and Support Action (SwafS 19-2016)” to projekt, w którym uczestniczą naukowcy zLaboratorium Analiz Statystycznych i Ewaluacji OPI PIB, w ramach Horyzontu 2020. Celem projektu jest identyfikowanie nierówności płciowych w obszarze badań i innowacji oraz zmniejszanie tych nierówności w obszarze Europejskiej Przestrzeni Badawczej (ERA). Aby osiągnąć wyżej wymienione cele, w ramach projektu powołano sieć reprezentantów instytucji…
Etos nauki
Opracowaliśmy raport oraz serię referatów i artykułów naukowych popularyzujących wyniki badania „Etos nauki: postawy i wartości naukowców w Polsce”, które zrealizowaliśmy w 2015 roku. Badanie składało się z komponentu jakościowego w postaci indywidualnych wywiadów pogłębionych przeprowadzonych z 18 naukowcami oraz komponentu ilościowego w postaci ogólnopolskiego sondażu, w którym udział wzięło 800 pracowników naukowych (ich dobór odzwierciedlał rozkład płci, stopni i tytułów oraz typów jednostek w populacji naukowców w Polsce). Celem badania…
Doskonałość naukowa w Polsce
Celem projektu „Doskonałość naukowa w Polsce: relacje naukowców z otoczeniem krajowym i zagranicznym a produktywność naukowa” było określenie skali i formy współpracy międzynarodowej oraz biznesowej naukowców w Polsce, a także ustalenie relacji pomiędzy zagraniczną i gospodarczą aktywnością badaczy a ich produktywnością naukową rozumianą jako mierzalne efekty pracy naukowej, które decydują o jakości badań naukowych, a pośrednio o innowacyjności kraju. W ramach projektu zrealizowaliśmy ogólnopolskie badanie sondażowe na próbie 811 pracowników…
Młodzi w nauce
Przeprowadziliśmy ogólnopolskie badanie sondażowe na reprezentatywnej próbie 800 naukowców. Ankietę skierowaliśmy do pracowników naukowych (magistrów, doktorów, doktorów habilitowanych, profesorów) zatrudnionych w polskich instytucjach naukowych: szkołach wyższych, jednostkach PAN i instytutach badawczych. Oprócz członków zespołów naukowych, ważną grupę respondentów stanowili kierownicy najniższych szczebli jednostek naukowych (katedr, zakładów, laboratoriów itp.). Celem naszego badania było przedstawienie wzorców pracy młodych naukowców na tle całej…
Analiza danych z Ankiety Jednostki
Raz na cztery lata wszystkie polskie uczelnie mają obowiązek sprawozdać się ze swoich osiągnięć w tzw.Ankiecie Jednostki. Dane zgromadzone dzięki tym sprawozdaniom stanowią ogromną bazę wiedzy o sektorze szkolnictwa wyższego w Polsce, która dla nas jest doskonałym polem do analiz. Nasz zespół opracowuje wskaźniki do porównania osiągnięć jednostek naukowych sprawozdanych w ramach ostatniej Ankiety Jednostki za lata 2013–2016. Celem tego przedsięwzięcia jest analiza danych dotyczących…
Nauka w Polsce 2017
Opracowany przez nas jak co roku raport przedstawia stan krajowego sektora nauki na podstawie danych za 2016 rok (w niektórych przypadkach pozyskano również dane dla 2017 roku). Składa się z pięciu rozdziałów, które prezentują kolejno statystyki dotyczące: finansowania sfery B+R, publicznego finansowania nauki w modelu instytucjonalnym, publicznego finansowania nauki w modelu projektowym, międzynarodowego wymiaru nauki w Polsce oraz efektów działalności naukowej. Podstawę analiz stanowią informacje…
Szkolnictwo wyższe w Polsce w latach 2012–2016
Przeanalizowaliśmy cztery lata działalności jednostek sektora szkolnictwa wyższego w Polsce, a wyniki opracowaliśmy w postaci raportu, który zawiera najważniejsze charakterystyki krajowego sektora szkolnictwa wyższego w latach 2012–2016. Jest to już trzecia edycja raportu (wcześniejsze obejmowały lata: 2012-2014 i 2013-2015). Raport składa się z pięciu rozdziałów, które prezentują kolejno statystyki dotyczące: uczelni i ich jednostek organizacyjnych, kadry akademickiej, studentów, ekonomicznych losów absolwentów oraz finansów szkół wyższych.…
Badamy ekonomiczne losy absolwentów szkół wyższych
Nasz instytut brał czynny udział w budowie portaluela.nauka.gov.pl dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Na portalu ELA można zapoznać się z najważniejszymi wskaźnikami charakteryzującymi ekonomiczne aspekty losów absolwentów. Są one gromadzone na podstawie badania losów zawodowych absolwentów szkół wyższych w kolejnych latach po uzyskaniu dyplomu. Celem badania ELA jest podwyższenie jakości kształcenia oraz dostosowywanie oferty edukacyjnej uczelni do wymogów współczesnego rynku pracy. Wskaźniki gromadzone na portalu…
Zbudowaliśmy model języka polskiego na podstawie stron internetowych
W 2016 roku przyjrzeliśmy się bliżej danym o polskich stronach internetowych zgromadzonym w archiwum CommonCrawl (http://commoncrawl.org). Naszym celem było opracowanie automatycznych narzędzi do rozproszonego przetwarzania olbrzymiego terabajtowego zbioru stron internetowych – wydobyliśmy z nich polskie teksty, a następnie na ich podstawie zbudowaliśmy model języka: n-gramowego i dystrybucji semantycznej. Zbudowane narzędzia posłużyły do wielomiesięcznego przetwarzania archiwum danych o polskich stronach, a w konsekwencji do opracowania modelu języka polskiego na treści…